Antara ciri-ciri kanak-kanak pemulihan ialah;
a. Emosi dan Tingkahlaku
a. Emosi dan Tingkahlaku
- Perasaan rendah diri.
- Perasaan risau.
- Perasaan sedih, hiba atau duka.
- Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap pelajaran.
- Perasaan takut akan perkara-perkara baru.
- Degil, tidak patuh pada peraturan-peraturan dan suka melawan.
- Pasif.
- Malas
b. Sosial
- Gelisah dan selalu bergerak di dalam darjah serta mengganggu kawan-kawan.
- Lemah / kurang interaksi dengan rakan.
- Gemar menghisap atau menggigit jari/kuku.
- Selalu tidak hadir ke sekolah dengan berbagai-bagai alasan.
- Menangis - enggan masuk darjah.
- Hyper aktif.
c. Kesihatan
- Lemah tubuh badan serta kurang zat makanan.
- Tumbesaran tubuh badan tidak seimbang (gemuk/kurus).
- Tumpuan perhatian terhad (masalah penglihatan).
- Lemah gerakkan motor-kasar dan halus.
- Kesihatan terganggu seperti selalu sakit, sakit terlalu lama dan teruk.
- Kurang menjaga kebersihan diri.
d. Kesediaan Belajar
- Belum bersedia untuk belajar.
- Perbendaharaan kata kurang.
- Lemah pemahaman.
- Kurang keyakinan diri dan rangsangan.
- Kurang matang – IQ tidak seimbang dengan umur hayat.
e. Pengamatan
- Tidak kenal perbezaan bentuk, saiz, warna dan turutan.
- Lemah pendengaran bunyi dan rentak.
- Keliru terhadap konsep ruang dan mencari arah.
- Lambat mengkelaskan benda.
- Kesukaran mengaitkan pelajaran yang lama dengan yang baru.
- Tidak dapat menyelesaikan masalah.
- Sukar ambil bahagian dalam permainan dan tidak faham undang-undang.
- Tidak kreatif.
- Lemah pergerakan dan perbuatan.
- Lemah daya pemikiran/ingatan.
- Tidak boleh mengingat kembali.
Mengenal pasti Murid Pemulihan Khas
1. Melalui perbincangan dengan guru kelas atau guru mata pelajaran.
2. Rekod-rekod prestasi
3. Rekod kesihatan
4. Kerja-kerja harian murid
5. Melalui pemerhatian
6. Punca-punca lain yang diperolehi
No comments:
Post a Comment